16 Jul 2010

'Red Thorn' Sherpa comes to life

After some delay owing partly to my laziness, procrastination, etc., the Thorn Sherpa frameset from Somerset, England, eventually comes to life. The latest build adds to the all-chromoly, ''Steel is Real'' stable in my crazy quest for bike use and cycling enthusiasm -- leisure, travelling, exercising and the usual crazy bike-to-work commuting. This latest stable member was properly christened "Red Thorn" apparently to conform with its physical character. But in our native Thai vernacular "Thorn" is rarely a proper noun and rather means more commonly like the Brits would mention about the thing "in your side".

ธอร์น เชอร์ปา 'หนามแดง' เป็นตัวตนขึ้นมาในที่สุด

หลังจากถ่วงเวลามานาน ชุดเฟรม ธอร์น เชอร์ปา จากอังกฤษได้ฤกษ์ประกอบอุปกรณ์ต่างๆ ขึ้นเป็นตัวตนจนได้ มันได้รับสมญานามแบบไทยๆ อย่างเรียบง่ายมาแต่ต้นแล้วว่า "หนามแดง" หรือ "Red Thorn" ตามสภาพทางกายภาพของมัน สงสัยว่าบางทีอาจต้องเรียกมันว่า "น้องหนามแดง" หรือ "ไอ้หนามแดง" บ้าง
แล้วแต่โอกาส หรืออารมณ์ศิลปินที่อาจเกิดขึ้นบ้าง



A genuine leather "honey" Brooks Champion Flyer saddle is installed after a lengthy period of "curing and ageing" the material by way of "unweighted treatment" prior to the real "breaking-in" process on the bike naturally with a biker's weight. I've read countless narrative accounts from those who have vast experience in "maturing" the Brooks but I couldn't remember anybody who has done something like this crazy "nurturing" process: coating it with the Brooks Proofide leather dressing -- heavily on the underside, lightly on the outside skin, sunbathing the saddle on both sides for a few hours a day then rubbing and massaging the outer skin with microfibre fabric or fine-filament cloth each day (I used the one commonly utilised in jewellery polishing). Applying massage strength invariably all over the finished outer skin, I repeated the process religiously time and again, day in and day out, when I'm not biking, working or having nothing else to do. (Maybe I tended to this particular saddle overzealously with these steps too many times. However, I didn't dare to go so far as some Brooks enthusiasts as to boil the saddle in neatfoot's oil, bake it in a baker's oven or burn it with spotlights, charcoal, or dip it in some strange, untrustworthy substance, etc. No, no.)

ติดตั้งอาน Brooks หลังจากผ่านการ "บ่ม" หลายๆ รอบ คือ ทาครีม Proofide บางๆ แล้วตากแดด ขัดผิวและนวดด้วยผ้าไมโครไฟเบอร์เนื้อละเอียดหลายครั้ง ทำอย่างนี้สี่ห้ารอบ ต้องระวังไม่ให้ชะโลมครีมมากจนเกินไปในแต่ละครั้ง










The double-stem, trekking handle-bar set is donated from its cousin in the stable -- Surly Long Haul Trucker, who turns to use a touring drop bar with 9sp bar-end shifters.

สเต็มคู่และแฮนด์ปีกผีเสื้อถอดมาจาก รถ Surly Long Haul Trucker ในคอกเดียวกัน LHT จะหันไปใช้แฮนด์หมอบ





The heavy-set "Red Thorn" Sherpa is proud to be installed with super-light bike part bits -- some carbon spacers in the headset.

เจ้า "หนามแดง" เชอร์ปา มีอุปกรณ์คาร์บอนกะเขาซะด้วย แหวนคอคาร์บอนแปดวง คงจะเป็นชิ้นส่วนที่เบาที่สุดของมัน แค่นี้มันก็คงดีใจแล้ว





A Shimano Deore SLX 9-speed drivetrain set is installed for the Sherpa.


The Sherpa frameset doesn't embrace some universal accessories wholeheartedly as I earlier expected. It takes me hours of tweaking, squeezing and forceful adjusting to fit in a pair of German-made SKS mudguards including a French-made Zefal rear bike pannier rack. The SKS mudguard itself seems to be a good quality product with a proper design to fit most bikes in general but it comes with a horrible, brief and terse installation manual that I think would confuse even bike mechanics who are not familiar with the proprietary installation system. Maybe good only to German "bike engineers".


I found out from my LBS mechanic that the frameset had no problems in the assembly of all major equipment. I did the rest of the fitting for other optional accessories myself. Apart from the painstaking installation of the mudguards and rear pannier rack described above, during the fitting of water bottle cages one of the screw sockets needed a kind of soft "retapping" of the screw threads because of a thicker-than-usual paint layer clogging the socket threads (unseen from outside). A minor hurdle.






I could say that I'm now a proud owner of a Thorn Sherpa touring bike ready for many purposes from leisure, road travelling to expedition trekking. This might be the first Thorn Sherpa frameset hailing from Somerset, England, to be assembled as a complete bike in Bangkok, Thailand. I'm very much happy with the setup, sizing, fitting and everything -- all appear to be correct. Following an initial round-the-block test ride, the "Red Thorn" Sherpa has already shown promises that it should turn out to be one of the top travelling companions of mine; and hopefully it wouldn't become anything like a Thorn "in my side".

A full-scale test ride would be done in a near future.



11 comments:

  1. ผมเคยคิดจะสั่งเจ้าหนามมาใช้แต่พอเห็นข้อมูลที่ต้องกรอกก่อนสั่งก็ขี้เกียจซะแล้ว พอจะมีเอเยนต์ใกล้ๆบ้างมั้ยครับ รบกวนถามแค่นี้ละครับ
    อีกเรื่องคือเจ้าLHTที่พี่ขี่อย่sizeอะไรครับ..ขอบคุณครับ

    ReplyDelete
  2. ํYou are completely bikecrazy! I can say I love all of your excellent bikes..Let's do ride out Laos and Vietnam next winter.. I myself still looking for a touring bike..
    Hopefully that I can afford a new one..before winter..( I used to order the Surly LHT several months ago but nothing happened..I don't know why, so I turn to and thinking about the Fuji touring and also think about how can I do adaptation my old KHS Trail...Could you please let me know what do you think....please write..nalizali@hotmail.com)

    ReplyDelete
  3. คุณมานพครับ

    การสั่งเจ้าหนามมันค่อนข้างยุ่งหน่อย ถ้าคุณสั่งเจ้าตัวเต็มคัน คิดว่าเพราะทางบริษัทเขาอยากให้ลูกค้าแน่ใจว่าได้ขนาดที่ถูกต้องสำหรับตนเองอย่างหนึ่ง และอีกอย่างคือ เฉพาะ Sherpa นั้นมีแบบย่อยลงไปถึง 11 ขนาด เผื่อการเลือกชนิดแฮนด์ที่ลูกค้าถนัดด้วย ว่า แฮนด์ตรง หมอบ หรือ ผีเสื้อ ที่ผมเลือก Sherpa คันนี้คือ ให้มาใช้แฮนด์ผีเสื้อ ซึ่งเท่าที่ลองดูผมก็ใช้ได้ถนัดดี แฮนด์นี้เอามาจาก LHT ส่วนเจ้า LHT นั้นเปลี่ยนไปใช้แฮนด์หมอบแล้ว ตามขนาดที่แท้จริงของมัน

    ผู้แทนจำหน่าย Thorn ยังไม่มีครับ ไม่เคยเห็นเขาตั้งใครเป็นตัวแทนที่ไหนสักที

    ขนาด LHT ของผมคือ 52

    ReplyDelete
  4. Hi Khum Mullika

    Where have you been? I haven't seen your posts in the bike forum for months and thought that you've acquired your favourite touring bike sometime ago and completed your dream trekking throughout Thailand and Southeast Asia with success already ! ! !

    A trip to Laos and Vietnam in the coming winter? Sounds very interesting indeed. Let me see ...

    If you have ordered a Surly LHT with Khun Pan of Granny Bike I suggest you stick to that path. You can always call him and remind him about what you want including your size -- height, inseam, arm reach, etc., he'll give you the best advice. I assure you that the 26" LHT will fit your purpose better than any 700c bikes. Believe me. Take the 26" bike and never look back.

    If you buy any complete 700c bikes, there are many parts that you'll have to change just to equip it to your travelling requirement, or your personal needs.

    A 700c bike maybe best if you use it for road speed purpose, but it wouldn't be fun for a person of your height to spin the 700c for most of the day during a bike tour -- day in and day out, like what you have speculated for your dream tours. A 26" should naturally be a more comfortable bike for your requirement.

    If you choose the LHT frame and build it from scratches you may be able to use some of your KHS Trail parts, I guess, and you could choose whatever other parts you want the bike to be fitted with.

    Cheers and good luck!

    ReplyDelete
  5. Thank you very much Khun Odzap for your kind responded...I still been there and keep tried to learn about a bike and the routes and include to the stories of bike touring and also have tried to practice non stop cycling, whether in the sunlight or in the rain, just want to make sure I will be really ready and strong enough to do my first trip..I often view the thaimtb,but not post again, just read that's good enough for me, I guess..Oh! I forgot..I have post once in Granny's a few day ago but it was disappeared and didn't check it again..

    Your advice very serious and complete useful to me, how can I ignore it..please let me see..may be I will try to talk to Khun Pan for this again..Hope a long distance of customer is not a problem..

    The trip with the Red Thorn in the outback sounded very nice , he's completely bright among the green and the brown track and fresh air..it makes the photos very attractive..Ahhh, the most thing I want to do is something like this..

    Thank you again for a nice suggestion...I will try to follow them.

    ReplyDelete
  6. ขอบคุณสำหรับข้อมูล..ตอนนี้ผมได้รุ่น560sในใจไว้แล้วเลยเมลไปถามค่าส่งเฟรมอย่างเดียวประมาณ80ปอนด์ ว่าจะถามว่าตอนที่พี่ไปออกของภาษีประมาณเท่าไรครับ..รบกวนอืกครั้งครับ ขอบคุณครับ


    มานพ

    ReplyDelete
  7. สวัสดีครับคุณมานพ
    ขอโทษที่ตอบช้า ผมไม่ค่อยได้เข้ามาเพิ่มเติมเรื่องบ่อยนัก

    คุณคงทราบขนาดที่คุณจะใช้ เพื่อให้เหมาะกับชนิดแฮนด์ที่เลือกแล้วนะครับ จึงได้ขนาด 560s ไว้ในใจ ผมเองไม่ทราบหรอกครับว่า ค่าขนส่งเฟรมเซ็ตจะมากถึง 80 ปอนด์ อย่างนั้น ผมมีเพื่อนถือมาให้ และเวลาที่ผ่านสนามบิน เจ้าหน้าที่เขาก็ไม่ได้เรียกเก็บภาษีครับ เพื่อนเขาถือออกมาเสมือนเป็นสัมภาระชิ้นหนึ่งเท่านั้น (มันค่อนข้างเบาอยู่เหมือนกัน เมื่อเปรียบเทียบกับของอื่น)

    ขอให้คุณมานพโชคดีนะครับ ได้ความอย่างไรมาเล่าสู่กันฟังบ้าง

    ReplyDelete
  8. ขอบคุณมากครับ...เสร็จเมื่อไรแล้วจะมาอวดโฉมไห้นะตรับ

    ReplyDelete
  9. ถ้าสูงซัก 174 แล้วจะเอามาใส่แฮนด์ผีเสื้อนี่ต้องสั่งรุ่นใหนไซส์เท่าไหร่ครับ ช่วยให้ข้อมูลด้วย เพราะเข้าไปอ่านแล้ว งงมากๆเลย ไม่รู้ว่าต้องเริ่มวัดอะไรตรงใหนบ้างครับ

    ReplyDelete
  10. คุณ Djangodoright ครับ

    ผมตอบคุณไว้ในโพสต์ถัดไปแล้วนะครับ
    ถ้าสูง 174 ก็จะพอๆ กะผม ของผมเกือบ 175
    ผมเลือกขนาด 510XL มา ใช้แฮนด์ผี้สื้อได้พอดี

    virtual top tube = 590
    standover height = 770

    ผมดูขนาดเฟรมที่สองอย่างนี้ก่อนอื่น

    ReplyDelete
  11. ผมคิดว่า ทำเวบบล็อกน่าสนใจดีนะครับ
    หายไปนานไม่ทราบยังทำต่อหรือเปล่า

    ReplyDelete